BlueWays: Change by Design

Leren Innoveren

Voor veel organisaties zijn het een rare tijden. Corona raakt iedereen. Nu is het vaak de boel draaiende houden. Maar er zal ook tijd en ruimte moeten zijn voor innovatie. Dirk Kaan is een autoriteit op het gebied van Leren innoveren. Het ontwikkelen van een innovatieprogramma door te leren én te doen. Door deze aanpak leer je om het innovatie-DNA ook in je organitie geborgd te krijgen.

Neem contact op om de eerste stappen te zetten in het leren innoveren. Het hoeft niet altijd groot en meeslepend te zijn. Hebben jullie al een strategie hoe je straks online vergaderen in blijft zetten als er ook weer medewerkers op kantoor zijn? Hoe ziet bij jullie die hydride vorm van vergaderen er dan uit? Dirk weet dat ook niet, maar hij kan je helpen om dat te ontdekken. een overzichtelijke casus die je leert hoe je iets nieuws oppakt én je krijgt een product op maat.

Sources-Innovation-1024x683

Wat kunnen wij voor de ZZP-er betekenen?

Als je tijdens je vakantie aan het nadenken bent over hoe je het tweede deel van het jaar vorm wil geven, dan willen wij daar graag met je over sparren. Welke ambitie heb je, hoe ga je dat waarmaken. Dat kan een document opleveren, of een canvas, tekening of een filmpje. Net wat bij je past. Vervolgens ga je er mee aan de slag. Na 100dagen schrijf je een 100dagenbrief. Wat heb je van je ambitie waargemaakt. Hoe heb je dat gedaan, waarom zijn er dingen niet gelukt. Hoe zie je nu de komende periode voor je? Daar hebben we dan ook een gesprek over. 

En dat bied ik aan voor € 250,- ex btw. Dus een gesprek na je vakantie over je ambitie en na 100 dagen een gesprek over waar je dan staat.

Nu hoor ik je denken… dat kan ik met iedereen doen. Dat klopt. En dat raad ik je ook van harte aan. Kijk in je businessclub met welke mensen je denkt dat dit kan gaan werken.

Alleen… het is goed om te weten dat BlueWays gespecialiseerd is in het ontdekken wat nu eigenlijk je ambitie is, en het ook waarmaken. Daarvoor is de SED-methode ontwikkeld. SED staat voor Social Experience Design. Het is een “ontwerp”-manier gebaseerd op oa design thinking en TheoryU.

Deze manier helpt je te ontdekken wat je nu wilt en hoe je dat waar maakt. Het is dus een vak.

Enkele voorbeelden van resultaten van de SED-methode van BlueWays.

Een afgestuurd filosoof die werkte bij een grote automotive organisatie die graag aan de slag wilde in het 3D printen. Dat is een zeer succesvolle startup in het 3D betonprinten geworden. Zie daarvoor vertico.xyz. Of de dame die in een boekhoudkundige functie zat, maar helemaal gek is van fietsen. Dat werd een mooi concept 033opdefiets. Vanuit dat concept kon zij haar eigen bedrijf starten. Zie daarvoor triplejoy.nl. Of de dame die terug naar Nederland kwam naar enkele jaren ontwikkelingswerk in Azië. Samen met haar ontdekt waar haar passie en kracht ligt en vervolgens één van de eerste sociale coöperaties van Nederland gestart is,  blauwparaplu.org. Zie ook samaver.nl.

Wij ontwikkelen een format 100dagen brief voor iedere zzp-er. We leveren iedere zzp-er een sjabloon met het verzoek deze in te vullen. Het precieze sjabloon ontwikkelen we pas als je je eigen ambitie scherp hebt. En na 100 dagen vanaf de start,  waarin je werkt aan je ambitie, plannen we een gesprek om te zien wat er van je ambitie terecht gekomen is.

Op de eerste pagina staat een afbeelding van ikigai. Ikigai is japans voor “zijn”. Zeg maar, de reden dat je uit bed komt.   Ikigai komt voort uit één van de BlueZones, Okinawa. BlueWays en de SED-methode zijn ook gebaseerd op de BlueZones. Vijf  plekken op aarde waar mensen gezonder, gelukkiger, ouder worden. Dat is de ambitie van BlueWays; om zzp-ers de leukste versie van hun bedrijf te laten ontdekken. 

Dat organisaties in staat moeten zijn te leren en te veranderen, staat buiten kijf. Veel organisaties functioneren in een turbulente omgeving waarin ze alleen kunnen overleven als ze voortdurend leren en veranderen. Daarbij komt dat alles exponentieel snel verandert. Er was een tijd dat een product of dienst jaren mee ging. Tegenwoordig is de snelheid van een nieuwe wet, een veranderende klantvraag, een concurrent met een verbeterd product, aan de orde van de dag. 

Een aantal hiervan valt onder de noemer lerend veranderen. Deze strategieën hebben met elkaar gemeen dat veranderen wordt gezien als leerproces van de betrokkenen. Veranderingen worden daarom ingericht en ondersteund als leerproces. 

De 100dagenbrief voor de ZZP-er kan daar goed bij helpen.